Slovenská dezinformačná scéna sa presunula z internetu na námestia

Dianie okolo koronavírusu v posledných mesiacoch zintenzívnilo šírenie dezinformácií a hoaxov naprieč celou tuzemskou internetovou bublinou. V súčasnosti už pochybné weby a skupiny dokážu mobilizovať veľkú masu ľudí priamo v našich mestách.

Spočiatku išlo o peknú myšlienku. Zuckerberg počas svojho vysokoškolského štúdia vymyslel svoju sociálnu sieť a do niekoľkých rokov s ňou dobyl celý svet. Bol to prvý projekt, ktorý výrazne prepojil ľudí na všetkých kontinentoch a umožnil im komunikovať mimoriadne ľahko a efektívne. A zadarmo, len treba platiť internet a elektrinu. V súčasnosti je ale aj táto sociálna sieť iná a najmä nebezpečnejšia.

Technológie sa rozvíjajú rýchlym tempom a neustále pribúdajú nové spôsoby komunikácie. Všetko sa odohráva v krátkom časovom slede a my teda často nedokážeme odhadnúť vplyv týchto noviniek na správanie ľudí. Kto by si v roku 2004, keď sociálna sieť vznikla, povedal, že môže mať vôbec nejaké negatívne stránky? Pravdepodobne málokto. No a dôsledky žneme už teraz, ani nie dve dekády po jeho spustení.

V súčasnosti si túto sociálnu sieť aspoň raz za mesiac celosvetovo prezerajú 2,7 miliardy jedinečných užívateľov. V mobiloch si aplikáciu denne otvorí aspoň 1,6 miliardy ľudí. V súčasnosti ponúka svojim „konzumentov“ to najširšie možné portfólio aktivít – sledovanie video obsahu, fotografií, živých prenosov, hranie hier, prevádzkovanie vlastného biznisu a podobne. Denne počítače zaznamenajú až 4 miliardy pozretí videí a uložia 350 miliónov fotografií a obrázkov.

„Veľa Slovákov je denne bombardovaných obrovským množstvom dezinformácií.“

Jedna špecifická skupina ho má však v mimoriadnej obľube – politici. Napríklad aj tí, ktorým by pred 10 rokmi nevydali ani len blogerský stĺpček v regionálnych novinách, dnes dokážu (aj za peniaze) oslovovať svojimi príspevkami stovky tisíc ľudí. Ich názory a materiály sa dostávajú k veľkému množstvu obyvateľov.

A práve na to nie je masa pripravená. Chýba nám internetová gramotnosť, resp. schopnosť narábať so sociálnymi sieťami. Veľa Slovákov je denne bombardovaných obrovským množstvom dezinformácií, zavádzajúcich videí a článkov nielen o dianí doma, ale aj vo svete.

Táto sieť funguje ako špongia. Vďaka aktivitám používateľov dokáže zistiť záujmy jednotlivcov a následne im servírovať na mieru šitý obsah. Takpovediac im vytvára vlastnú bublinu. Prenikajú do nej iba tie veci, ktoré človek sám vyhľadáva a sú podobného charakteru. Všetko sa postupne nabaľuje a užívateľ môže doslova začať strácať informácie o skutočnom dianí. Zmanipulovaná masa sa môže stať pre politikov vhodným nástrojom na plnenie ich cieľov.

Každopádne, boj s dezinformáciami na tejto sociálnej sieti je z pohľadu užívateľa ľahký. Záleží od kritickej výbavy jednotlivca. Čím viac si dokážeme pri jednotlivých príspevkoch klásť otázok, overovať si jednotlivé tvrdenia či pátrať po faktoch, tým menej sme ovplyvniteľní. A preto je najefektívnejším nástrojom v boji proti dezinformáciám vzdelanie. Na slovenských školách však výučba internetovej gramotnosti takmer neexistuje. Väčšinou ide o nadprácu pedagógov.

So samotnými dezinformáciami si nevie poradiť ani Zuckerberg, nieto ešte rôzne vlády a už vôbec nie naše malé Slovensko. Za posledné mesiace sa ukázalo, ako táto sociálna sieť dokáže mobilizovať masu a mútiť politické vody v jednotlivých štátoch. V najbližších rokoch bude mimoriadne dôležité dbať na šírenie osvety a podporovanie internetovej gramotnosti medzi obyvateľstvom a pripraviť ho tak na intenzívne kampane, ktoré nás v budúcnosti určite čakajú. Už dnes môžeme vidieť, ako dokáže táto sieť dostať na jedno námestie tisícky ľudí. Nepotrebujú k tomu ani televíziu, rádio či noviny. Stačí jedna neregulovaná sociálna sieť.

Text: Tomáš Blahuta
Foto: unsplash.com

Tomáš Blahuta
Najnovšie články od Tomáš Blahuta (zobraziť všetky)

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply