Kvóty slovenskej hudbe nepomôžu

autor: Laura Kellöová

„Snažíme sa byť veľmi povoľní v tom, čo od nás poslucháč očakáva, ale len do určitej miery,“ povedal Jindřich Bardon, analytik výskumu vysielania Slovenského rozhlasu. So študentmi na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave diskutoval o tom, aké prieskumy si verejnoprávne médium robí a ako na požiadavky potom reflektuje. „Základné údaje z mapovacích štúdií sú pre dramaturgiu jednotlivých rádií úplne jasné. Vedia, aký je ich poslucháč, a súčasne majú informáciu, ako získať ďalších poslucháčov, čo by mali vo svojom vysielaní upraviť,“ povedal.

 

J. Bardon priblížil aj súčasné trendy. Spomenul, že rozhlasové materiály, ako napríklad reportáž alebo montáž, sa výrazne skracujú. Dnešný väčšinový poslucháč, podľa analytika, nie je ochotný počúvať príspevok dlhý päť až sedem minút. Publicistický príspevok by podľa prieskumov nemal byť dlhší ako tri minúty. Analytik ďalej vysvetlil, že každé rádio má vlastnú hudobnú knižnicu a Rádio Slovensko v nej má vyše jeden a pol tisíca skladieb. Aby hudba korešpondovala so záujmom poslucháčov, aj v tejto oblasti sa robia špeciálne halové hudobné testy, a to aspoň dvakrát do roka. Naopak, pri konzervatívnejšom vysielacom okruhu (napríklad Rádio Devín) postačujú hudobné testy približne raz za dva roky, keďže týmto poslucháčom sa vkus príliš nemení. „Samozrejme, počas roka vychádzajú nové pesničky alebo sa hudobný dramaturg potrebuje v niektorých skladbách uistiť, aby ich mohol zaradiť do knižnice. Na to sa nepoužívajú bežné testy, ale skôr kontinuálne prieskumy hudby,“ konštatoval a vysvetlil, že ide predovšetkým o telefonické dopytovanie (tzv. call out) alebo dotazníkovú formu na internete.

 

Po tom, čo začali platiť kvóty na povinné vysielanie slovenskej hudby pre všetky rádiá, vrátane verejnoprávneho rozhlasu, v éteri sa skladby (najmä pri komerčných staniciach) často opakujú. „Obmedzuje nás to, pretože na druhej strane, ak nechceme hrať dookola to isté, do vysielania sa dostanú aj skladby a takí interpreti, ktorí by pred zavedením kvót nemali šancu,“ vyslovil svoj osobný názor na niektoré kvalitatívne slabšie skladby. „A možno mi dáte za pravdu, že toto nie je najšťastnejšie riešenie,“ skonštatoval analytik výskumu vysielania Slovenského rozhlasu Jindřich Bardon.

foto: archív