Päťstomiliónový trh

text: Marek Demeter

V čom spočíva kúzlo dát? A prečo je dôležité poznať potreby diváka? Aj o tom hovorila odborníčka na televízny vývoj a výskum Darina Kyselová, ktorá 21. novembra navštívila našu katedru. 

Na začiatku prednášky Darina Kyselová rozdala študentom audienčnú krivku, ktorá je zdrojom užitočných informácií o sledovanosti. Aj pomocou grafov objasnila, prečo je dôležité zaujať cieľovú skupinu hneď v úvode. „Ak divák nedostane žiadaný obsah od ,klasickej´ televízie, presúva sa na ostatné tematické televízie,“ vysvetlila správanie prijímateľov.

Hostka s dlhoročnými skúsenosťami z televíznej sféry hovorila o mediálnom trhu, na ktorom pôsobia slovenské televízie. Tie majú podľa jej slov 5,2 milióna potenciálnych divákov. „Faktom je, že priemerne denne až 90 percent ľudí nazrie na televízny obsah. Podľa píplmetrového merania, ľudia vo veku vysokoškolákov vydržia pri televízii priemerne denne asi 120 minút,“ povedala skúsená odborníčka. Zároveň dodala, že mediálny trh na Slovensku vyprodukuje 500 miliónov eur.

Darina Kyselová zdôraznila, že televízie musia poznať svoje publikum. Preto existujú výskumy, ktoré identifikujú korene potrieb spoločnosti a ktoré sa zameriavajú na vlastnosti diváka a jeho záujmy. Tvorcom mediálnych obsahov to umožňuje zistiť, čo a kedy chcú diváci vidieť. Tomu dokážu prispôsobiť aj reklamu.

Špecialistka na mediálny trh rozprávala tiež o manažovaní televízií – o tom, prečo sa viac oplatí kúpiť licencovaný produkt a aká je náročnosť výroby jednotlivých programov. Za rozhodujúci faktor označila Darina Kyselová - čas. Nedostatok času na výrobu vlastných programov je zvyčajne silnou motiváciou kúpiť osvedčenú licenciu od zahraničných tvorcov.

Pre tých, ktorí majú záujem o tvorbu nových formátov v televíznom prostredí, je určený Centrálny register námetov RTVS. Kto sa chce zaregistrovať, musí upresniť svoj projekt podľa kritérií CRN-u. Do istej miery tak môže v prípade, že mu projekt schvália, ovplyvniť programovú skladbu televízie.

Darina Kyselová pôsobila v televízii JOJ, v Markíze a v RTVS. Špecializovala sa na mediálne analýzy, vývoj a výskum v televíznom prostredí.

 

foto: Marek Demeter