V GASTROSEKTORE JE ZDRAŽOVANIE CITEĽNEJŠIE

Najviac zdražel olej, mäso a mliečne výrobky, hovorí majiteľ siete reštaurácii, Pavol Hodál. V rozhovore sa dozviete, ako sa zmenilo podnikanie v oblasti stravovania po pandémii Covidu a či ľudia chodia do reštaurácii viac ako predtým. 

Máte za sebou ťažké roky pandémie Covid-19. Ako sa zmenila návštevnosť reštaurácie v tomto kritickom období?  

Na začiatku to pre nás znamenalo pokles zákazníkov o 30 percent. Ľudia medzi sebou šírili paniku, obávali sa nákazy. Potom sme museli podľa nariadení štátu zavrieť interiér aj terasu a prejsť len na vydávanie jedál cez okienko alebo formou rozvozu. Vtedy nám tržby klesli až o 70 percent. Zrazu sme mohli mať otvorené v režime OTP, čiže k nám mohli chodiť iba ľudia ktorí boli proti covidu zaočkovaní, mali negatívny test alebo chorobu už prekonali, na čo niektorí reagovali veľmi negatívne. My sme však všetky pravidlá dodržiavali.

Počas lockdownu v mnohých firmách redukovali počet zamestnancov. Ako sa vás dotklo toto opatrenie?

V našej reštaurácii sme síce neprepúšťali, ale museli sme znížiť platy a počet odpracovaných hodín, keďže sme mali vládne nariadenia o otváracej dobe. Pomáhali sme si ako sa dalo. Niekoľko čašníkov, aby neprišli o miesto, pomáhalo v kuchyni ako aj pri rozvoze. Tým sa nám podarilo zabezpečiť prácu pre všetkých zamestnancov. 

V poslednom čase sme všetci pocítili zvyšovanie cien potravín v obchodoch. Čo to znamenalo pre gastronómiu? Cítite to viac ako bežný človek pri nákupe?

Je pochopiteľné, že v gastronómii to cítite oveľa viac ako v bežnej domácnosti. Nákupy tovarov sa mesačne pohybujú v tisíckach eur. 

Aké potraviny najviac zdraželi?

V našej reštaurácii pripravujeme najmä pizzu a burgre, takže sme najviac pocítili zdražovanie oleja, hovädzieho mäsa, ale aj mliečnych výrobkov. Napríklad pri cene oleja to bolo veľmi citeľné. 

Všimli si zákazníci zvyšovanie cien jedál? Ako na to reagujú? 

Neboli sme to len my, kto svoje ceny (marže) musel prispôsobiť aktuálnej situácii. Všetci bojujeme s infláciou ako sa len dá. Tí, ktorí ceny nedvíhali, uškodili len sami sebe. Samozrejme, že ľudia neboli spokojní, ale postupom času pochopili, že sme nemali inú možnosť.  

Pomohlo vám zníženie DPH na 10 percent?

Myslím si, že všetci sme si minulý rok pred Vianocami trochu vydýchli, keď sme sa dozvedeli, že sa to konečne podarilo. Je ale pravdepodobné, že to nie je trvalé zníženie. V súčasnej politickej situácii na Slovensku je možné, že sa daň opäť zvýši na 20 percent.

Minulý rok ste otvárali novú prevádzku reštaurácie. V čom to bolo náročnejšie ako otvoriť v období, keď nebola kríza?

Všetko má svoje pre a proti. Vybavenie na novú prevádzku nás stálo viac ako pred krízou. V tomto to bolo náročné. Pozitívom však bolo, že počas pandémie veľa reštaurácii skrachovalo, tým pádom sa uvoľnili priestory, ktoré bolo treba rýchlo využiť. Nájom bol za zvýhodnenú cenu, s majiteľmi priestorov bolo možné dohodnúť sa. Je to risk, otvárať novú reštauráciu počas krízy, ale zároveň aj výzva zdokonaliť vlastné manažérske schopnosti. 

Autorka: Soňa Kluková 

Autor fotografie: Vojtech Ďurkovič 

You Might Also Like