RecenziA: ENRICO PIAGGIO – TALIANSKY SEN

Naozaj takto vznikol kultový symbol Talianska?

Počas celosvetovej pandémie, nad ktorou sme stále nevyhrali, si viacerí zvykli, že filmy pozeráme z pohodlia domova a nie v kine. Pandémia ovplyvnila aj osud filmu, na ktorý svet dychtivo čakal a nakoniec sa do kín ani nedostal. Životopisný film Enrico Piaggio – taliansky sen natočený v roku 2019, ktorý režíroval Umberto Marino, sa stal o tri roky neskôr jedným z najsledovanejších filmov na Netflixe.

Hlavnú ženskú postavu si zahrala Violante Placido, známa talianska herečka, ktorá bola v rodnom Taliansku v roku 2009 nominovaná na filmové ocenenie Davida di Donatella, považované za obdobu známych amerických Oscarov. Vo filme si zahrala kladnú postavu ako Paola Bechi Lusernová, ktorá sa vyznačuje vernou láskou k mužovi a vlastnej dcére. Znázorňuje typ ženy, ktorá stoji po boku svojho muža v dobrom aj v zlom a nenechá si zničiť vlastné šťastie kvôli rečiam a predsudkom iných ľudí. Počas celého filmu zobrazuje čestnú, dobrosrdečnú a milujúcu ženu. Režisér sa nespoliehal na náhodu ani pri výbere mužskej hlavnej postavy. Enrica Piagga, zakladateľa firmy Vespa, si zahral obľúbený taliansky herec Alessio Boni, ktorý sa v rodnej krajine preslávil najmä pôsobením v úspešných seriáloch. Enrico Piaggo vo filme zobrazuje typ nebojácneho hrdinu, ktorý je schopný obetovať všetky svoje peniaze a majetky na záchranu zdedenej fabriky. Vyznačuje sa cieľavedomosťou, silou, citlivosťou a tiež láskou ku svojej žene a jej dcére z predchádzajúceho manželstva. Vo filme sa snaží zlepšiť aj životy ľudí, ktorí pre neho dlhé roky pracovali vo fabrike na výrobu lietadiel a nielen kvôli sebe, ale práve kvôli nim sa snaží chod firmy zachrániť. Preto sa jeho postava vyznačuje taktiež dobrosrdečnosťou. Charaktery ostatných filmových hrdinov sú vyvážené, neprevláda dobro nad zlom a opačne. Zaujímavý vzťah prežíva sekretárka Enrica Piagga s mladým cudzincom, ktorý bol súčasťou bombardovania Talianska, pri ktorom zahynuli obaja jej rodičia. Režisér zvýraznil dôležitosť odpúšťania a nevracania sa k minulosti.

Film si zaručene obľúbia milovníci talianskej kultúry. Pôvodné znenie filmu je v talianskom jazyku, čo môžu mnohí využiť na zdokonalenie sa v cudzom jazyku. Dej sa odohráva v talianskom meste Pontedera, ktoré v divákoch vzbudzuje príjemnú dovolenkovú atmosféru.

Ak by ste sa vo filme tešili na pravú taliansku rodinu s rozbitými taniermi a krikom, toho sa, žiaľ, nedočkáte. Na rozdiel od iných filmov, ktoré zachytávajú dynamickú a dominantnú povahu Talianov, v tejto dráme sú postavy pokojnejšie dokonca aj počas hádok. Minimálne tri z nich, ktoré často vidieť na obraze, nepôsobia ani vzhľadom, že pochádzajú z Talianska. A ak niekto z vás dúfa, že sa vo filme mihne aj postava Audrey Hepburn, prezradíme vám, že tá je súčasťou filmu len veľmi okrajovo. Čo mala Audrey Hepburn spoločné s Vespou? Pozrite si film a zistite sami.

O hudbu vo filme sa postarali Alessandro Sartini a Paolo Vivaldi, ktorí celému príbehu dodali pravú, taliansku, hudobnú atmosféru. V dramatických častiach hudobní režiséri vybrali vážny typ hudby, ktorá je pre Taliansko typická a naopak v častiach, keď postavy prežívajú radosť a úspech, hudba perfektne dotvárala pozitívny dojem.

Tento životopisný film s prvkami romantickej drámy poukazuje na silu lásky v najťažších chvíľach hlavného hrdinu Enrica Piagga. Koniec koncov, láska napokon zachráni fabriku, ktorá začne vyrábať celosvetovo známe skútre značky Vespa.

Po pozretí tohto filmu budete síce mierne presladení z toľkej lásky a ,,happy endu‘‘, ale zaručene žiadnu Vespu už nikdy neprehliadnete a dokonca budete aj o niečo vzdelanejší, keďže film je natočený podľa skutočnej udalosti a zachytáva mnoho dôležitých faktov z minulosti.

autorka: Lujza Černušková

You Might Also Like