„Oligarchovia vám budú chcieť ukázať svoj pohľad na svet. Môžete ich vypočuť, no nemali by ste sa nechať presvedčiť o ich pravde,“ zdôrazňoval novinár Adam Valček na diskusii so študentami Katedry žurnalistiky FiF UK.
Adam Valček sa žurnalistike venuje od roku 2008, keď sa ako šestnásťročný zamestnal v denníku SME. S krátkou prestávkou v týždenníku TREND pôsobí v tomto denníku dodnes. Viedol investigatívne projekty, v súčasnosti je hlavným editorom ekonomického spravodajstva.
Priznáva, že v komunikácii s oligarchami viackrát zlyhal. „Podľahol som čaru bystrých milionárov. Spätne som veľmi rád, že som mal nad sebou mentorov, akými sú Konštatín Čikovský (dnes denník N, poznámka redakcie), Ivan Štulajter (bývalý novinár, chvíľu robil politického konzultanta pre SaS, poznámka redakcie) či Beata Balogová (súčasná šéfredaktora denníka SME, poznámka redakcie). Oni mi často povedali, že takto to nejde, krotili ma.“
Adam Valček spomínal, že na novinára sa snažia vplývať rôzni ľudia – respondenti, informátori aj lobisti. „Treba sa zmieriť s tým, že žurnalista je pre mnohých len figúrka na šachovnici. Mal by sa však zaujímať o to, kto ním ťahá a prečo ho posúva práve na to konkrétne miesto,“ uviedol A. Valček.
Nemáme dosť času na lustrovanie v registroch
„Keby ste sa ma pred piatimi rokmi opýtali, či je v našich médiách priestor na dlhodobú investigatívnu prácu, odpovedal by som – pravdaže. Situácia sa však mení, cítim to aj v našej redakcii. Aktuálnu odpoveď neviem, zisťujem ju podľa toho, ako sa situácia vyvíja, popravde, sám sa jej však obávam.“
A. Valček vysvetľoval, že ešte pred rokom mal v SME vhodné podmienky, aby celé dni lustroval databázy či rôzne registre a hľadal tak témy. Potom však prešiel na ekonomické spravodajstvo a času na investigatívu má menej. Redakcia, podľa jeho názoru, v súčasnosti ani nemá kapacitu, aby zamestnávala novinára, ktorý prinesie vlastný autorský text len raz za mesiac a nič iné sa od neho nevyžaduje.
Adam Valček odhaduje, že väčšina tém, ktorými sa médiá zaoberajú, vzniká vďaka tipom od ľudí. Napríklad, od zamestnancov firiem či úradov, ktorí upozorňujú na rôzne nekalosti pri obchodovaní. „Mám dojem, že minimum tém sa zrodí po novinárovom zistení, že niečo nesedí v registroch.“
Penta ovládne slovenské médiá
Novinár zo SME hovoril aj o postavení Penty na slovenskom mediálnom trhu. Skupovanie masmédií touto finančnou skupinou podľa neho ohrozuje predovšetkým pluralitu názorov. V druhom rade to však bude mať vplyv aj na inzertný trh „Penta tvrdí, že len médiá skonsolidované do väčšieho celku dokážu v otázke inzercie čeliť Facebooku, Googlu a ďalším. V tom majú podľa mňa pravdu. Otázkou však je, aké podmienky budú dávať inzerentom médiá v rukách úzkej skupiny vlastníkov a či budú tieto podmienky férové. Skoncentrovaná mediálna moc totiž môže aj z inzertného pohľadu rozhodnúť o bytí a nebytí konkrétnych značiek.“
Už dnes Penta podľa Adama Valčeka využíva svoje médiá na propagáciu vlastných investícií, napríklad v zdravotníctve, čo tento novinár nevyhnutne nepovažuje za zlé. „Ako bude Penta silnieť, tým dôležitejšie bude trvať na tom, aby predaj inzercie prebiehal čo najtransparentnejšie,“ akcentoval.
Zdôraznil, že keď Penta cez čínsku firmu CEFC získa televíziu Markíza, všetky veľké slovenské médiá budú priamo či nepriamo prepojené. Krížové vlastníctvo médií však zakazuje zákon. „Penta sa bude musieť vzdať menšinového štyridsaťpercentného podielu v Petit Presse. Možno nás predá niekomu, kto má k novinárčine ešte ďalej než Penta. Alebo vlastníctvo nejako zamaskuje,“ konštatoval s obavami novinár.
Autocenzúru nepoprel
Študentov zaujímalo, ako sa na práci novinára podpíše skutočnosť, že „pracuje pre Pentu.“
„Nechcem vás obrať o ideály, ale istá autocenzúra tu je,“ priznal šéf ekonomiky SME. Podľa neho však nejde o priame zásahy do obsahu novín. „Skôr o tie vnútorné pochybnosti – ako budú čitatelia, kolegovia z iných médií či respondenti vnímať, keď napíšem niečo v prospech Penty? To, prirodzene, ovplyvňuje prácu na textoch, rozmýšľanie o témach a podobne.“ Zopakoval však, že tento boj nevzdáva a že Penta sa na riadení vydavateľstva nepodieľa.
„Často mávam pocit, že sme k Pente prehnane kritickí. Len aby sme ukázali, že si do nej môžeme kopnúť, aj keď má v Petit Presse podiel,“ vysvetľoval A. Valček a dodal, že to považuje za kontraproduktívne. Ako príklad uviedol tému o novej ultramodernej nemocnici v Michalovciach. Otvorila ju sieť Svet zdravia, ktorá patrí pod Pentu. „Denník N o nemocnici ešte počas výstavby napísal peknú a obsiahlu reportáž. My sme to nerobili. Myslím si, že u nás by sa to nezaobišlo bez debát o tom, ako by bol taký článok vnímaný,“ spresňoval novinár.
Denník SME napokon tiež minulý týždeň informoval o uvedení nemocnice do prevádzky. V perexe aj v tele článku bolo uvedené, že nemocnica v minulosti od pacientov vyberala poplatky za nabíjanie mobilov. „Kopnúť si za každú cenu nezvyšuje našu objektivitu, ale je ťažké vyhovieť všetkým, pretože keď si nekopnete, niekto iný to zas bude interpretovať ako čisté PR,“ uzavrel A. Valček.
Disclaimer: Autorka stážuje v denníku SME. Skupina Penta je menšinovým akcionárom spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME.
Názory prezentované Valčekom sú jeho osobnými názormi a nevyjadrujú názor denníka SME.
Text: Nina Sobotovičová
Foto: archív SME
No Comments