Komerčnosť ako tradícia

Obchodníci využívajú popularitu sviatkov ako osvedčený spôsob vyššieho zisku. Prezdobené nákupné centrá plné výhodných akcií a tematických produktov sú ako magnet na zákazníkov. Bodaj by aj nie, keď sú všade najmenej mesiac dopredu vylepené reklamy a plagáty, ktoré podprahovo manipulujú ľudí. Slováci sa pri nakupovaní idú zblázniť. V obchodoch sa tvoria dlhé rady a za nákup sú ochotní minúť veľa peňazí. Sviatky zásadne ovplyvňujú dynamiku spoločnosti. 

S prichádzajúcou jarou a teplým počasím sa blíži aj Veľká noc. I keď pôvodom siaha až do starovekého Egypta, veľa ľudí zabúda na jej naozajstný význam. Veriaci kresťania oslavujú zmŕtvychvstanie Ježiša Krista a zvyšok Slovenska len podľahlo komerčnosti tohto sviatku. Nechcem tvrdiť, že by sme mali prestať šíriť slovenské zvyky, ale ich význam sa pod nátlakom marketingu postupne mení. Silná, rokmi zakorenená obyčaj, na Slovensku síce stále pretrváva, no zároveň sa jej čaro začína vytrácať. Čoraz viac ľudí nepripisuje tradíciám taký význam ako kedysi. Jedna skupina Slovákov je zvyknutá navariť veľa jedla, obliať a vyšibať dievčatá vo svojom okolí a najmä investovať do toho veľa peňazí. Nech sú všetci zdraví, šťastní a obchodníci – spokojní. Druhú skupinu ľudí však začína odrádzať nátlak marketingu a na tradície si tiež veľmi nepotrpia. Niet divu, veď tradície idú postupne bokom a všetko je „na jedno kopyto“.

Ďalší príklad je „novoobjavený“ Halloween. Tento americký sviatok začína byť na Slovensku veľmi obľúbený. Duchovia, tekvice, pavučiny a strašidelné masky ovládnu pulty obchodov už začiatkom októbra. I keď jeho popularitaprevláda prevažne medzi mladými ľuďmi, záujem oslavovať ho stále rastie. Strašidelná výzdoba sa z výkladov vytratí až v novembri, keď ju vystriedajú Vianoce. Tie tiež nadobudli svoj komerčný charakter a každý rok prevalcujú rádia a televízne programy. Hovorí sa, že Vianoce sú sviatkom pokoja, nie je to úplne tak. Skôr by som povedala, že všade vládne panika a stres. Ozajstné sviatky sa začnú až vtedy, keď sa nič nedeje.

Autor: Nina Beláková

Foto: Nina Beláková

You Might Also Like

29 komentárov

Leave a Reply