Komentár: Chlebíky za osem deväťdesiat, alebo – ako veľmi sa Slovensko ponorilo do dezinformácií

Nedávno sa v Bratislave začali vianočné trhy. A s nimi sa rozšíril hoax, ktorý vznikol z jedného nevinného príspevku stránky Emefka. Karol Farkašovský, kandidát za SNS, v nedeľu, na sociálnej sieti uverejnil status o vypočítavých obchodníkoch, ktorí už nevedia, koľko peňazí by pýtali za chlieb s masťou a cibuľkou. Ako dôkaz priložil vystrihnutú fotku, bez popisu zo stránky Emefka, ktorá žartovala o vegánskej masti a bio cibuľke na chlebe za 8,90 eura. Podobný príspevok uverejnila aj Anna Belousovová, bývala podpredsedníčka NR SR, súčasne tiež kandidátka za SNS. Na celú vzniknutú situáciu upozornila satirická stránka Zomri.

Šírenie dezinformácií a neschopnosť overovania informácií je na Slovensku vážny problém. Podľa analytičky GLOBSEC, Kataríny Klingovej, verí konšpiračným teóriám až 56 percent Slovákov. V porovnaní s ostatnými krajinami V4 je to niekoľkonásobne viac. Šírenie dezinformácií sa u nás rozmohlo najmä počas pandémie a vojna na Ukrajine iba prispela k tejto, už aj tak zlej, situácii. Médiá, ktoré sa nazývajú alternatívnymi, často miešajú spravodajstvo s komentármi. Pre bežného čitateľa bez mediálneho tréningu to môže byť mätúce, preto je náchylnejší veriť neovereným informáciám.

Ďalším faktorom, prečo ako národ veríme dezinformáciám, sú niektorí politici. Premiér Robert Fico už dlhodobo bojuje proti tradičným médiám. Nikdy to však nebolo také zlé, ako teraz. Najväčším problémom nie je, že prestal komunikovať, to nerobil už dlho predtým. Tragickejší fakt je, že politici, ktorí sú súčasťou vládnej koalície, začali chodiť na rozhovory k alternatívnym médiám. Tie dlhodobo prispievajú k šíreniu ruskej propagandy na Slovensku, nerešpektujú lekárov a šíria nenávisť.

Prečo sa politici majú čas zaoberať vecami, ako je drahý chlieb na vianočných trhoch, keď to navyše nie je pravda? Slovenská politická scéna podľahla trendu písania statusov na Facebook. Vládni činitelia nadobudli pocit, že sa môžu vyjadrovať ku všetkému a ich názor bude relevantný, aj keď nepoužijú žiadne fakty. Pre bežného človeka, ktorého to, či niečo je pravda alebo nie je, až tak nezaujíma, to stačí. Tiež mu stačí, že budú trináste dôchodky. Síce nie v takej výške, v akej sa sľubovali, ale budú. Takýto človek však nevidí, odkiaľ na to vezmú peniaze, a že Slovensko sa o chvíľu vydá cestou Grécka.

Súčasná politická situácia sa stáva verným zrkadlom slovenského národa. Vládna garnitúra podporujúca konšpiračné médiá iba ukazuje, akí v skutočnosti sme, a aj to, kam táto krajina smeruje. Nedôvera v novinárov a tradičné médiá nikdy nebola tak silná ako dnes. Preto šírenie faktov a vysvetľovanie skutočností, ktorým bežný človek nerozumie, je najdôležitejšia vec, ktorú môžeme v boji proti dezinformáciám, ktoré ovládli Slovensko, urobiť.

Autorka: Kristína Chovancová

You Might Also Like